Re: ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΦΡΕΝΩΝ ΣΤΟ SPRINT ST 1050
¶
Από: Polymhxanos στις 09/05/2011 1:09 μμ.
Τα υδραυλικά των φρένων δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένας μοχλός. Σε ένα μοχλό, ότι κερδίζεις σε ΔΥΝΑΜΗ χάνεις σε απόσταση, και ότι κερδίζεις σε απόσταση χάνεις σε δύναμη.
Αναλογίσου ένα μηχανικό μοχλό. Με ένα μακρύ μοχλό, σηκώνεις μεγαλύτερη πέτρα, αλλά η άκρη του μοχλού που σπρώχνεις εσύ πρέπει να ταξιδέψει περισσότερο. Αντίθετα με πιο μικρό μοχλό θες πιο πολύ δύναμη για να σηκώσεις την ίδια πέτρα αλλά θες πολύ μικρότερη μετακίνηση της άκρης που βάζεις δύναμη. Το μέγεθος που παίζει ρόλο στον μοχλό είναι το μήκος, όσο πιο μεγάλο, τόσο πιο πολλαπλασιάζεται η δύναμη που φτάνει στην άλλη μεριά.
ΤΟ ΙΔΙΟ ακριβώς ισχύει με τα υδραυλικά, μόνο που εδώ αντί να έχει σημασία το μήκος του μοχλού, έχει σημασία το εμβαδόν των πιστονιών και επιπλέον τα εμβαδά μετράνε αντίστροφα ανάλογα (ο λόγος είναι ότι στον τύπο της πίεσης το εμβαδόν είναι στον παρανομαστή).
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
Έστω ότι ασκούμε μια δύναμη Φ1 στην τρόμπα του φρένου. Αυτή η δύναμη καταλήγει μέσω του συστήματος υδραυλικών μοχλών, σαν μια δύναμη Φ2 στα τακάκια. Τι θέλουμε εμείς; Να βελτιώσουμε την δύναμη των φρένων, δλδ με την ίδια Φ1 που ασκούμε στην τρόμπα να παίρνουμε ΟΣΟ γίνεται πιο μεγάλη Φ2 στα τακάκια μας.
Πατώντας εμείς την μανέτα, δημιουργούμε μια πίεση Π1 στο υδραυλικό κύκλωμα, και αν το εμβαδό του εμβόλου είναι Σ1, τότε η πίεση αυτή είναι Π1=Φ1/Σ1.
Στις δαγκάνες φτάνει μια πίεση Π2, η οποία αν Σ2 είναι το εμβαδόν των εμβόλων των δαγκανών ΣΥΝΟΛΙΚΑ, τότε προφανώς ισχύει Π2=Φ2/Σ2.
Τα υγρά είναι λέει ασυμπίεστα, και αν θεωρήσουμε πολύ μικρές τις απώλειες πίεσης κατά μήκων των σωληνών, τότε Π1=Π2. Δλδ η πίεση που δημιουργούμε στην τρόμπα, φτάνει πρακτικά αμετάβλητη στις δαγκάνες.
Οπότε αφού Π1=Π2 προκύπτει και ότι Φ1/Σ1=Φ2/Σ2. Αν λύσουμε ως προς την δύναμη Φ2 που μας ενδιαφέρει σαν τελικό αποτέλεσμα, προκύπτει
Φ2=Φ1*Σ2/Σ1.
θεωρώντας ότι δεν αλλάξαμε ούτε το εμβαδό Σ2 των εμβόλων στις ΔΑΓΚΑΝΕΣ, αλλά και ότι βάζουμε ΤΗΝ ίδια πάντα δύναμη Φ1 στην τρόμπα, τότε για να αλλάξει η δύναμη Φ2 που πιέζουν τα τακάκια, πρέπει να αλλάξει ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΑ ΑΝΑΛΟΓΑ το εμβαδόν Σ1 του εμβόλου της τρόμπας.
Οπότε τρόμπα με ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ έμβολο = μικρότερη απόσταση που πρέπει να ταξιδέψει η μανέτα (άρα χειρότερη ''αναλυτικότητα'' στην αίσθηση) και περισσότερη δύναμη που πρέπει να βάλει το χέρι μας , για το ίδιο πάντα αποτέλεσμα πίεσης με την μικρότερη τρόμπα.
Αντίστροφα η τρόμπα με μικρότερο έμβολο = μεγαλύτερη απόσταση που πρέπει να ταξιδέψει η μανέτα (άρα καλύτερη ''αναλυτικότητα'' στην αίσθηση) και λιγότερη δύναμη που πρέπει να βάλει το χέρι μας, για το ίδιο πάντα αποτέλεσμα πίεσης πάντα με την μεγαλύτερη τρόμπα.
Από τον συλλογισμό αυτό γίνεται φανερό, ότι τελικά όσο μικρότερη τρόμπα, τόσο καλύτερα, αρκεί να μην είναι τόσο μικρή, ώστε να ΠΑΡΑμεγαλώσει η διαδρομή της μανέτας και να μην επαρκεί ο χώρος που έχει στο τιμόνι.
Γιατί θεωρούμε βελτίωση να βάζουμε μεγαλύτερες τρόμπες; Αφενός γιατί είμαστε θύματα του μάρκετινκ, και αφετέρου οι (αγωνιζόμενοι σε ακριβές κατηγορίες) που βάζουν μεγαλύτερες , βάζουν και μεγαλύτερες δαγκάνες, οπότε η αναλογία εμβαδού τρόμπας/εμβαδό δαγκάνας, παραμένει ίδια ή περίπου ίδια. Εμείς χωρίς να αλλάζουμε δαγκάνες , αλλάζοντας τρόμπα μόνο, διαταράσουμε την αναλογία εμβαδών, και τελικά την αναλογία μοχλών, εκτός πια κι αν τόσο λάθος αναλογία είχε εξ αρχής το εργοστάσιο. Επίσης πολλοί αναβάτες, θεωρούν βελτίωση, το να αντιστέκεται αμέσως η μανέτα, να δαγκώνει όπως λέμε το φρένο με πολύ μικρή διαδρομή, πράγμα φυσικά το οποίο είναι εντελώς λάθος.
ΠΡΟΣΟΧΗ, τα παραπάνω, αφορούν το υδραυλικό μέρος των φρένων, που είναι ΕΝΑΣ μοχλός. Τα φρένα όμως είναι ένα αποτέλεσμα ΔΥΟ μοχλών στην σειρά, ένας μοχλός μηχανικός η μανέτα που δίνει από το χέρι μας στην τρόμπα, και δεύτερος μοχλός υδραυλικός από την τρόμπα στην δαγκάνα. Αυτό είναι σημαντικό, διότι μπορεί να αλλάξαμε τρόμπα με μια με μεγαλύτερο έμβολο, αλλά ο ίδιος ο μοχλός της μανέτας της τρόμπας, να είναι διαφορετικός επίσης, οπότε συνολικά, ο τελικος μοχλισμός να είναι στο ίδιο ή να μην διαφέρει τόσο.
1748 μίλια >>> http://forcev4.blogspot.gr/2017/08/1748-miles.html