Είναι γνωστό ότι το ντεπόζιτο στο Tiger 800 έχει μια ονομαστική χωρητικότητα (21 λίτρα αν θυμάμαι καλά) αλλά δεν μπορείς να την εξαντλήσεις όλη. Ίσως κατασκευαστικά η λήψη της αντλίας καυσίμου είναι σε τέτοιο σημείο που "ξενερίζει" και αρχίζει να ρουφαει αέρα ενώ ένα χιλιοστό πιο κάτω υπάρχει ίσως 1 - 1,5 λίτρο καυσίμου ακόμα.
Για το λόγο αυτό ακόμα κι αν "μείνεις" δεν πρόκειται να γεμίσεις με την ονομαστική χωρητικότητα αλλά με κάτι λιγότερο.
Γιατί η Triumph δεν αναφέρει την "ωφέλιμη" χωρητικότητα αλλά την ονομαστική, δεν το ξέρω.
Αυτά σχετικά με το πόσο καύσιμο υπάρχει ακόμα παρότι εσύ έχεις μείνει από βενζίνη.
Τώρα, η ένδειξη στάθμης είναι ένα άλλο θέμα.
Συνήθως, για την μέτρηση χρησιμοποιείται ένα ποτενσιόμετρο και ένα φλοτέρ.
Το φλοτέρ ακολουθεί την στάθμη και το ποτενσιόμετρο αναλαμβάνει να στέλνει μια τάση ανάλογη με την στάθμη (προσοχή όχι απαραίτητα ανάλογη με την ποσότητα) που μένει. Εξηγώ παρακάτω γιατί το τονίζω αυτή.
Εδώ χρειάζονται δύο διορθώσεις για να έχεις αξιόπιστη ένδειξη.
1η διόρθωση.
Η στάθμη είναι απόλυτα ανάλογη με την ποσότητα που μένει μόνο αν το ρεζερβουάρ έχει κανονικό σχήμα πράγμα που δεν ισχύει.
Στην πράξη, διαφορά στάθμης 1 Cm σημαίνει Χ ποσότητα στο πάνω μέρος του ρεζερβουάρ (που ειναι φαρδύ) και π.χ. Χ/3 στο κάτω (που είναι στενό). Αυτό πρέπει να το αντισταθμίσει ο κατασκευαστής. Θα το κάνει με επιτυχία;
Στο Transalp 650 π.χ. ξεκινώντας από γεμάτο ρεζερβουάρ, η ένδειξη κατέβαινε απίστευτα αργά στην αρχή και απίστευτα γρήγορα στο τέλος.
Η 2η διόρθωση εχει να κάνει με την σταθερότητα της ένδειξης στάθμης.
Το φλοτέρ, οταν η μηχανή κινείται, ανεβοκατεβαινει τρελλά αφού το καύσιμο κάνει κύματα μέσα στο ρεζερβουάρ.
Κανονικά, αν ο κατασκευαστής δεν παρέμβαλε ένα συγκεκριμένο μηχανισμό, η ένδειξη στάθμης θα ανεβοκατέβαινε σαν τρελή είτε επειδή έπεσες σε μια λακούβα, επειδή σταμάτησες απότομα στο φανάρι, επειδή έφυγες με σούζα
(εκεί ειδικά θα έδειχνε μηδέν!).
Για να μην σε τρελάνει λοιπόν το συνεχές πάνω κάτω, υπάρχει κύκλωμα που βάζει "αδράνεια" εξαφανίζοντας τις απότομες αυξομειώσεις. Για το λόγο αυτό, αργεί να ανεβεί η ένδειξη αφού γεμίσεις το ρεζερβουάρ από άδειο.
Αυτές οι δυο διορθώσεις έχουν παρενέργειες στην ακρίβεια της στάθμης. Το ίδιο όμως ισχύει και στα αναλογικά όργανα.