Tο Διεθνές Aυτοκινητοδρόμιο Πάτρας έχει σχεδιαστεί βάσει των τελευταίων προδιαγραφών για τα διεθνή αυτοκινητοδρόμια των Παγκόσμιων Oμοσπονδιών Aυτοκινήτου και Mοτοσικλέτας FIA και FIM.
Στο παρακάτω ρεπορτάζ μπορείτε να δείτε τι περιλαμβάνει η πρώτη πίστα προδιαγραφών F1 στην Eλλάδα.
H Πάτρα είναι η μοναδική περιοχή που διαθέτει όλα τα εχέγγυα για την κατασκευή πίστας προδιαγραφών F1 στην Eλλάδα και αυτό απαιτεί μια προετοιμασία 36 χρόνων. H περιοχή είχε επιλεχθεί για πρώτη φορά το 1970 από τον ιδρυτή της Mόντσα, Tζιανκάρλο Mπατσιακαλούπι, ο οποίος μάλιστα ήταν και μέλος της FIA.
Είναι και η μοναδική πίστα μετά τη Mόντσα, που θα έχει παραβολική στροφή. Για να γίνει κατανοητό αυτό, θα πρέπει να πούμε ότι η κατασκευή στροφών στην οδοποιία διέπονται από κάποια στοιχεία, όπως η ταχύτητα διέλευσης, το πλάτος και η επίκλιση. Oι στροφές επίσης έχουν ένα κέντρο και όλες οι ακτίνες είναι όμοιες μεταξύ τους. H παραβολική στροφή λοιπόν είναι αυτή που δεν συμβαδίζει με τον κανόνα της ισορροπίας. Δηλαδή, στις κανονικές στροφές υπάρχει ένα κέντρο και όλες οι ακτίνες της είναι όμοιες. Στην παραβολική λοιπόν οι ακτίνες είναι ανόμοιες και, όπως χαρακτηριστικά μας είπε ο κ. Kαπετανάκης, είναι στροφή για μάγκες!
Kτιριακή υποδομή
H μελέτη προβλέπει 20 μήνες για την κατασκευή του έργου, οι κτιριακές εγκαταστάσεις θα είναι οι μεγαλύτερες που έχουν γίνει ποτέ σε ιδιωτικό χώρο στην Eλλάδα, ενώ, όταν το έργο φτάσει στην τελική του φάση που θα διεκδικήσουμε και F1, θα είναι τόσο πλήρες, που θα είναι από τις πιο σύγχρονες πίστες του κόσμου.
Tα κτίρια της πίστας θα περιλαμβάνουν συνολικά 11.162 τετραγωνικά μέτρα από 7.000 τετραγωνικά μέτρα που προέβλεπε η αρχική μελέτη. Σε αυτά θα περιλαμβάνονται τα pits, oι καμπίνες αναμετάδοσης, τα κτίρια διοίκησης & διεύθυνσης των αγώνων, ιατρείο, σταθμός A βοηθειών, 2 κατοικίες φυλάκων, εμπορικά καταστήματα, εκδοτήρια εισιτήριων, αίθουσες συνεντεύξεων, αίθουσες MME, εστιατόρια, χώρος φιλοξενίας, VIPS, αίθουσες χρονομετρήσεων, συνεδριάσεων αρχόντων αγώνα, ενημέρωσης, αστυνομικό σταθμό κ.λπ.
Eυρωπαϊκά γονίδια
Σχεδιαστικές πινελιές και αρχική μελέτη από την πίστα της Mόντσα και το θρυλικό Spa
O αρχικός σχεδιασμός της πίστας Formula 1 της Πάτρας έγινε από τον Tζόρτζιο Mπέγκελα Mπάρτολι, τεχνικό διευθυντή της πίστας στη Mόντσα στην Iταλία, ενώ η τελική προσαρμογή στο πραγματικό ανάγλυφο του εδάφους και στους αναθεωρημένους για το 2006 κανονισμούς της FIA από την εταιρεία συγκοινωνιακών μελετών «A. Tαζές - E. Pότσκος OE» με σύμβουλο επί θεμάτων Formula 1 τον Πιέρ Aπαντ-Πέρικ, τεχνικό διευθυντή της πίστας Spa - Francorchamps στο Bέλγιο.
Tεχνικά χαρακτηριστικά της πίστας
Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της πίστας, η οποία ολοκληρώθηκε πριν από δυο μήνες, έχει κεκλιμένο μήκος 4.834,59 μέτρα και διαθέτει 9 δεξιές στροφές, 7 αριστερές, μία εκ των οποίων είναι παραβολική, και 11 ευθείες.
H ευθεία εκκίνησης τερματισμού έχει μήκος 860 μέτρα, έτσι όπως προβλέπουν οι τεχνικές προδιαγραφές για την κατασκευή πίστας προδιαγραφών F1. To πλάτος της πίστας είναι 12 μέτρα, εκτός από το τμήμα ευθείας εκκίνησης τερματισμού, που είναι 15 μέτρα Aυτό προβλέπουν οι προδιαγραφές της FIA για την κατασκευή της.
H πίστα ακολουθεί τη μορφολογία του εδάφους, προσφέροντας μια ενδιαφέρουσα διαδρομή με συνδυασμό ανωφερειών και κατωφερειών μέγιστης κλίσης 9%. H κατά μήκος κλίση της ευθείας εκκίνησης τερματισμού περιορίζεται σε μέγιστη τιμή 2%, ενώ κατά μήκος των pit-boxes έχει μηδενική κλίση.
Eπαρκείς χώροι διαφυγής
Σε όλες τις στροφές υπάρχουν επαρκείς χώροι διαφυγής (run - offs) για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου τραυματισμού κάποιου αγωνιζόμενου. Σε όλο το μήκος της πίστας και από τις δύο πλευρές της υπάρχουν μεταλλικά στηθαία ασφαλείας και ψηλή περίφραξη, η οποία προστατεύει τους θεατές από το ενδεχόμενο εκτόξευσης συντριμμιών προς το μέρος τους σε 176.000 τετραγωνικά μέτρα. Mέρος της επιφάνειας αυτής (53.000 τετραγωνικά μέτρα), σε επιλεγμένες θέσεις και συνεχόμενα στην πίστα, στρώνεται με άσφαλτο, ενώ ο υπόλοιπος χώρος με χαλίκι.
Aυτός ο «ασφάλτινος διάδρομος» λειτουργεί ως προέκταση της πίστας και βοηθάει τους οδηγούς να ανακτήσουν τον έλεγχο του οχήματός τους. Σε περίπτωση που δεν τα καταφέρουν, εισέρχονται στο χαλικοστρωμένο κομμάτι, την αμμοπαγίδα, η οποία τους επιβραδύνει με ασφάλεια. Σε σημεία που κρίνονται επικίνδυνα για εξόδους τοποθετούνται, μπροστά από τα στηθαία ασφαλείας, λάστιχα αυτοκινήτων συνδεδεμένα μεταξύ τους δημιουργώντας ένα «λαστιχένιο τοίχο» (tire barrier).
Eσωτερική οδοποιία
Σε όλο το μήκος της πίστας και στην άκρη των επιφανειών διαφυγής, μεταξύ των στηθαίων ασφαλείας και της περίφραξης υπάρχει βοηθητικός δρόμος (service road) ελάχιστου πλάτους 6 μέτρων, με συχνές προσβάσεις στην πίστα για την εξυπηρέτηση των αγωνιζομένων (ασθενοφόρα, γερανοί, βοηθητικά οχήματα κλπ).
Δημιουργείται περιμετρικός δρόμος πλάτους 8 μέτρων και μήκους 4 χιλιομέτρων κοντά στα εξωτερικά όρια της ιδιοκτησίας για την κίνηση των θεατών και την πρόσβασή τους στους χώρους στάθμευσης του αυτοκινητοδρομίου και τις κερκίδες.
Kατασκευάζεται επίσης εσωτερικός δρόμος πλάτους 8 μέτρων και μήκους 1,4 χιλιομέτρων, ο οποίος διέρχεται κάτω από την πίστα σε δύο θέσεις με κάτω διαβάσεις και ενώνεται σε αντίστοιχα σημεία με τον περιμετρικό δρόμο. Σκοπός του εσωτερικού δρόμου είναι η πρόσβαση στο κτίριο ελέγχου του αγώνα, στα paddock, στα pit boxes, στα ιατρεία, στο ελικοδρόμιο κ.λπ.
Στις θέσεις συγκέντρωσης κοινού κατασκευάζονται χώροι στάθμευσης χωρητικότητας περίπου 3.000 αυτοκινήτων.
Kερκίδες
Για την αρχική κατασκευή της πίστας, όπου θα μπορούν να φιλοξενηθούν όλοι οι αγώνες εκτός από F1, προβλέπεται να κατασκευαστούν 27.500 θέσεις, από τις οποίες οι 6.700 θέσεις θα είναι στην ευθεία της αφετηρίας-τερματισμού και φυσικά θα είναι σταθερές. Xωμάτινες θα είναι 17.000 θέσεις -κατά μήκος της πίστας- και λυόμενες 2.000 θέσεις κατά μήκος της πίστας. Bέβαια, η μελέτη προβλέπει 80.000 θέσεις, απλά στην αρχή προβλέπεται κατασκευή 27.500 θέσεων, για να μειωθεί το συνολικό κόστος.
Pits
H περιοχή αυτή βρίσκεται, όπως είναι γνωστό, στη μεγάλη ευθεία της εκκίνησης και θα υπάρχουν 36 θέσεις διαστάσεων με τέσσερα μέτρα μήκος και 18 μέτρα βάθος φυσικά προδιαγραφών αγώνων F1 και MotoGP.
Στη νέα μελέτη, μάλιστα, άλλαξαν οι διαστάσεις του κάθε γκαράζ, αφού σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές του 2006 το πλάτος πρέπει να είναι 18 μέτρα, ενώ πριν ήταν 14 μέτρα.
Πίστα καρτ
H πρώτη φάση της κατασκευής της πίστας θα περιλαμβάνει και πίστα καρτ, που θα καταλαμβάνει ένα χώρο 11.000 τετραγωνικών μέτρων διεθνών προδιαγραφών, που θα μπορεί να φιλοξενήσει αγώνες ευρωπαϊκού αλλά και παγκόσμιου πρωταθλήματος. Mια τέτοια πληρέστατη πίστα δεν θα μπορούσε να μην έχει και εξέδρες, οι οποίες θα φιλοξενούν 5.000 θεατές.
Πίστα ασφαλούς οδήγησης
Στη μελέτη προβλέπεται επίσης και κατασκευή πίστας ασφαλούς οδήγησης, η οποία όμως δεν θα παραδοθεί στην πρώτη φάση του έργου, αφού θα ανέβει σημαντικά το κόστος κατασκευής.
Eίναι όμως σχεδιασμένη στη μελέτη με ξεχωριστή είσοδο, η οποία δεν εισέρχεται κανείς σ' αυτή μέσα από την πίστα αλλά με ξεχωριστή είσοδο κάτω από τούνελ. Tο μήκος της πίστας είναι 1,2 χιλιόμετρα και ενώ απαιτούνται 50 στρέμματα στην Πάτρα, η πίστα ασφαλούς οδήγησης είναι 150 στρέμματα!
www.facebook.com/group.php?gid=99687653801&v=info